Vânzările de autoturisme noi au scăzut cu 22,5% în primele nouă luni din acest an, la 53.582 unităţi, dar importurile de autovehicule rulate au avansat cu peste 80%, 2012 fiind un an catastrofal pentru piaţa auto, potrivit Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
Piaţa a fost susţinută în principal de achiziţiile realizate de persoane juridice, care reprezentă 68% din total (faţă de 56% în 2011), pe fondul blocajului generat de programul “Rabla”.
Acesta a afectat mai ales segmentul persoanelor fizice (regres de 55%), se arată într-un comunicat al APIA.
“Sunt înfloritoare importurile de autovehicule rulate (creştere faţă de 2011 cu 82% la autoturisme şi 54% la vehicule comerciale). Practic, la fiecare autoturism nou vândut în România au fost aduse alte două rulate, dintre acestea din urmă 45% având peste 10 ani. Este adevărat că şi la nivelul UE piaţa suferă o ajustare importantă (de peste 7%), mai severă chiar în ţări precum Portugalia, Grecia, Italia şi Franţa (între -40% şi -14%), dar dintre toate statele membre UE România a înregistrat cea mai mare scădere a pieţei auto din 2007 până astăzi: peste 70%”, se spune în comunicat.
Vânzările de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat o scădere de 19,6% în primele nouă luni faţă de aceeaşi perioadă din 2011, la un volum total de 64.901 unităţi. În luna septembrie vânzările au urcat cu 17,5%, la 8.048 de unităţi.
Topul pe mărci, la nouă luni, este format de:
Dacia, cu (14.292 unităţi vândute, 26,6% din total)
Volkswagen (6.038 unităţi/ 11,2%)
Skoda (4.915 unităţi/ 9,2%)
Renault (3.599 unităţi / 6,7%)
Ford (3.480 unităţi/ 6,5%)
Hyundai (2.423 unităţi/ 4,5%)
Topul pe modele este format de:
Dacia Logan (vânzări totale în 2012 de 7.107 unităţi vândute)
Dacia Duster, cu 3.994 unităţi,
Skoda Oct