În textul prefaţator al cărţii sale I.L. Caragiale. Fatalitatea ironică, Mircea A. Diaconu face „aproape o confesiune“, descriind nu ceea ce este, ci ce ar fi putut să fie cartea sa dacă proiectul iniţial, ţinut în stadiul de şantier câţiva ani buni, ar fi fost dus până la capăt. Gest cavaleresc de renunţare la masca protectoare, dar şi strategie vicleană de a afirma valabilitatea propriilor teze critice, fără examen, de vreme ce ele au fost elaborate o dată şi apoi părăsite, nu din cauza lipsei de valabilitate. Proiectul cărţii anunţa o analiză cvasi-exhaustivă a poeticii lui Caragiale, implicită şi explicită, pe segmente de operă şi capitole de estetică. Lucrarea a fost însă abandonată, anunţă criticul; de astă dată a biruit nu gândul, ci un scepticism metodologic rar întâlnit în disciplina noastră, îndeobşte lipsită de astfel de timidităţi. Cu năduf afirmă Mircea A. Diaconu că orice demonstraţie critică nu este decât o glorificare a propriilor ipoteze, invocându-l în acest sens pe conu Leonida, într-o butadă ce ar merita o frumoasă carieră: „ce-i conu Leonida dacă nu un critic literar care transformă premisele în argumente şi dă operei forma chipului său?“. De aceea, ceea ce propune criticul în schimb este recompunerea cu onestitate în faţa cititorului a traseului parcurs de gândul critic, în scop pedagogic, pentru ca acesta să-şi poată interioriza obligatoria „formulă fericită“ în care culminează actul critic. Lăsând la o parte pariul, nejustificat după părerea mea, al lui Diaconu pe magia formulei fericite, e limpede că criticul îşi înţelege disciplina ca pe un gest de afirmare autenticistă a sinelui. Lectură personală, cu toate ezitările şi îndrăznelile ei speculative, asumate.
Într-adevăr, Caragiale din cartea aceasta este un Caragiale „de autor“, un produs elaborat sub licenţă, personal, aproape idiosi