„În timp ce jurnalismul se zbate să-şi găsească locul în lumea digitală, nu trebuie să uităm că informaţia minimală şi livrarea ei rapidă nu vor înlocui poveştile bine documentate, bine scrise şi bine produse, care explică, investighează, creează emoţie şi construiesc o comunitate.“ (Cristian Lupşa)
Decât o Revistă a organizat la Bucureşti, în zilele de 5 şi 6 octombrie, The Power of Storytelling, a doua conferinţă anuală de jurnalism narativ, un gen care s-a născut în Statele Unite şi care începe să prindă rădăcini şi în România. După cum scrie Cristian Lupşa, fondator al publicaţiei trimestriale Decât o Revistă, jurnalismul narativ este „un gen care introduce metode literare într-un text jurnalistic, fără a compromite integritatea faptelor“: e descriptiv, are personaje, dialoguri şi urmăreşte să stârnească emoţie în rândul publicului.
Titlul conferinţei e greu traductibil în limba română, aşa cum observa şi Cosmin Alexandru în editorialul de săptămâna trecută al revistei 22. Puterea din povestiri, o traducere mot à mot, poate duce cu gândul la basme, la Feţi Frumoşi şi Zmei, numai că povestirile încadrate în genul jurnalismului narativ nu au legătură cu ficţiunea, ci se bazează strict pe fapte reale, relatate cu acurateţe, într-o formă mai apropiată de literatură decât de stilul sec al ştirilor de presă.
Pe parcursul celor două zile ale conferinţei, nouă invitaţi de peste Ocean le-au vorbit participanţilor despre importanţa acestor povestiri şi despre tehnici narative (pentru forma scrisă, dar şi pentru materiale multimedia). Printre vorbitori s-au numărat profesori de jurnalism, câştigători sau nominalizaţi la Premiile Pulitzer şi profesionişti ai mass-media nord-americane. Iată lista lor completă: Jacqui Banaszynski, Chris Jones, Mike Sager, Walt Harrington, Travis Fox, Alex Tizon, Starlee Kine, Pat Walters şi Evan