Întreaga dezbatere publică privind "cazul Sima" a devenit atât de complexă, prin abordările psihologice, sociologice, antropologice sau politice, încât singurul element esenţial, cel juridic, pare un amănunt secundar.
Situaţia însă trebuie explicată.
Avem câteva informaţii publice ce trebuie interpretate în mod corect pentru a identifica normele legale aplicabile.
WBS Holding (pentru acurateţe juridică vom vorbi despre persoana juridică ce a intrat în raporturi contractuale cu anumite persoane şi nu despre preşedintele acesteia, d-l Cristian Sima) a efectuat investiţii pe pieţe financiare din afara României. Nu cunoaştem dacă investiţiile au fost efectuate pe pieţe reglementate, sisteme multifuncţionale de tranzacţionare, pe pieţe de tip OTC, pe platforme forex şi nici dacă toate acele pieţe sau platforme erau supravegheate de o autoritate administrativă sau nu.
WBS Holding a investit banii unor persoane fizice cetăţeni români. Sumele respective au intrat în posesia WBS Holding Ltd. în temeiul unor contracte încheiate între respectivii cetăţeni şi WBS Holding, o persoană juridică înregistrată în Insulele Virgine Britanice. Nu cunoaştem conţinutul acestor contracte, însă ştim că unele dintre aceste contracte au fost încheiate în România, din declaraţiile d-lui Sima rezultând că există o clauză contractuală potrivit căreia legislaţia aplicabilă sus-menţionatelor contracte este cea din Insulele Virgine Britanice.
Pentru a înţelege întreaga situaţie, este necesar să formulăm răspunsuri la două întrebări esenţiale:
1.Au încheiat cetăţenii români, "clienţi ai lui Cristian Sima", un contract de servicii de investiţii financiare (de brokeraj)?
2.Dacă nu, atunci ce fel de contract au încheiat sus-amintiţii cetăţeni români cu WBS Holding?
Răspunsul la prima întrebare necesită o verificare a unor informaţii publice şi o interpretare