Liceenii cu vârste cuprinse între 14 şi 18 ani cred că un lider trebuie să fie comunicativ, responsabil, ambiţios şi încrezător, să aibă spirit de echipă şi răbdare, rezultă dintr-o cercetare realizată în cadrul programului naţional de educaţie în leadership pentru liceeni Leadership Autentic.
Cercetarea “99 de caracteristici ale unui lider”, realizată de Fundaţia Leaders pe baza unui exerciţiu din cadrul programului educaţional Leadership Autentic, arată care sunt principalele trăsături comune ale celor consideraţi de liceenii între 14 şi 18 ani a fi modele de urmat.
“Fără a avea o listă predefinită de caracteristici, cei 251 de elevi participanţi în cercetare au fost rugaţi să aleagă, fiecare, câte trei trăsături fără de care o persoană nu poate fi considerată lider. În consecinţă, suprapunerile de percepţie, repetările de termeni şi celelalte congruenţe în personificare sunt spontane, şi nu induse. Programul s-a realizat atât în mediul urban, cât şi în mediul rural, în 13 localităţi, printre care se numără Constanţa, Buzău, Cluj-Napoca, Vedea, Braşov, Adjud, Moineşti”, se arată într-un comunicat remis agenţiei MEDIAFAX.
Având la dispoziţie 753 de opţiuni, elevii au folosit doar 99 de caracteristici pentru a defini un lider, ceea ce înseamnă, potrivit realizatorilor cercetării, că 87 la sută dintre adolescenţii participanţi la program împărtăşesc aceeaşi reprezentare a unei persoane considerate lider.
“Liderul, în viziunea adolescenţilor, este, în primul rând, comunicativ (30 la sută), responsabil, ambiţios şi încrezător (28 la sută). Următoarele două caracteristici nominalizate sunt spiritul de echipă şi răbdarea. Aceste caracteristici au fost alese spontan şi au la bază mecanisme de selecţie puternic înrădăcinate în sistemul de valori şi convingeri”, se mai arată în comunicat.
Programul Leadership Autentic, în cadrul căruia a f