Firma americană şi-a concediat majoritatea angajaţilor şi a redus la minimum lucrările efectuate, chiar dacă se angajase, alături de Guvern, să termine 18 kilometri de autostradă în acest an. Din banii alocaţi de la buget nu s-au putut achita nici măcar datoriile, darămite atacate lucrări.
Românii vor mai auzi ani buni de acum încolo de firma americană Bechtel şi vor întârzia mulţi ani să circule pe autostrada Transilvania dacă Guvernul va continua şi în viitor, ca şi în 2012, să declare autostrada o prioritate pentru ca în realitate să subfinanţeze masiv proiectul de infrastructură.
În 2012 americanii se angajaseră prin actul de renegociere al contractului, semnat în august 2011, să realizeze cel puţin 18 kilometri din tronsonul 3C (Suplacu de Barcău-Borş, lung de 60 kilometri), urmând ca acest tronson să fie integral terminat anul viitor. Calendarul iniţial, convenit în 2004, arăta că în 2013 ar fi trebuit terminată întreaga autostradă.
Cât era necesar, cât s-a dat?
Pentru a termina cei 18 kilometri de autostradă ar fi fost necesare alocaţii de la buget de cel puţin 900 milioane lei, spun oficiali implicaţi în proiect, sub protecţia anonimatului. Din aceştia, 437 milioane lei le reprezentau datoriile avute la Bechtel, iar 460 milioane lei ar fi presupus încheierea lucrărilor pe cei 18 kilometri.
În practică însă, americanii, beneficiari ai unui contract foarte avantajos lor, dar care trebuie respectat, au primit doar 340 milioane lei, după ce la începutul anului bugetul proiectului era de 437 milioane lei. Diferenţa de 97 milioane lei a fost tăiată din finanţare, de către fostul ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare, pentru a redirecţiona spre încheierea lucrărilor pe autostrada Bucureşti-Ploieşti.
„La rectificarea din august nu s-au luat, dar nici nu s-au dat bani în plus. Suma de 437 milioane lei nu a ajuns nic