Chiar dacă percepţia publică este că navele implicate în operaţia EU NAVFOR ATALANTA au ca principală misiune descurajarea, prevenirea şi reprimarea actelor de piraterie şi de jaf armat, totuşi, principala misiune a operaţiei coordonată de Uniunii Europene este cea de protejare a navelor WFP (World Food Programme), acordarea de ajutor umanitar şi protejarea navelor de transport maritim ale Misiunea Uniunii Africane în Somalia
O astfel de misiune a primit să execute şi fregata Regele Ferdinand, care a trebuit să asigure escorta unei nave ce transporta alimente în programul World Food Programme, între două porturi somaleze. Mai era mult până la răsăritul soarelui, când am ajuns în rada portului de unde trebuia preluată nava şi s-a dat alarma la bordul fregatei, ridicându-se gradul de alertă. Odată contactat comandantul navei care urma să fie escortată de Ferdinand, o echipă condusă de comandantul secund al fregatei s-a deplasat cu o ambarcaţiune rapidă la nava civilă, pentru stabilirea detaliilor legate de modul de escortă.
Ce este misiunea de escortă? Navigaţia în apropierea unei nave comerciale, care se deplasează spre un port, la o distanţă suficient de mare de coastă, pentru a nu fi văzută de „locuitorii” taberelor de piraţi de pe mal, la o distanţă de siguranţă faţă de nava de escortat, dar suficient de mică pentru a putea interveni, dacă situaţia ar fi cerut-o. Istoricul acţiunilor din zonă spune că atacurile piraţilor se pot declanşa în 5 minute, la navele din zona lor de interes.
Navă suspect
Cu toate detaliile stabilite între nave, cu echipele de Force Protection la posturi, pentru a supraveghea cu atenţie zona plină de altfel de nave pescăreşti, şi cu echipajul în stare de alertă, fregata Regele Ferdinand a început misiunea de escortă a navei, navigând la o distanţă de siguranţă faţă de nava de escortat. Chiar dacă