Cu o strategie bine pusă la punct, este aproape imposibil să nu faci profit. Iar rezultatele bune se văd chiar și într-o piață măcinată de criză
Transportatorul feroviar de marfă nu se privatizează anul acesta, CFR Marfă are pierderi, CFR Marfă concediază. În jurul acestor realități a încercat să crească în volum operatorul național de transport de marfă pe calea ferată, în ultimii ani.
La polul opus se află cel mai mare transportator privat de marfă, Grup Feroviar Român (GFR), controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, parte a holdingului Grampet, care anul trecut a avut un profit de 6,4 milioane de euro și afaceri de aproape 170 de milioane de euro. Într-o piață a transportului feroviar estimată de analiști la circa 1,2 miliarde de euro, ca valoare, e mare lucru să fii al doilea mare transportator, după operatorul național, și să-ți menții businessul sănătos pe timp de criză.
Cum a reușit Gruia Stoica? În primul rând, Grampet și-a consolidat afacerea atât pe piața locală, cât mai ales în regiune, pe piețele unde nu a ratat nicio oportunitate de achiziții, mergând, în paralel, pe două direcții: transportul de marfă și construcția de vagoane. Puțină istorie este mai mult decât edificatoare: după ce a înființat GFR, în anul 2000, Stoica a decis că trebuie să aibă și propria companie de reparații și întreținere a vagoanelor. În același an, omul de afaceri a câștigat licitația pentru privatizarea Reva Simeria și, pe principiul „mai puține vorbe și mai multe fapte“ - este unul dintre cei mai discreți oameni de afaceri români -, a continuat cu achizițiile, cumpărând și Remar Pașcani, la care s-a adăugat, mai târziu, o fabrică de modernizări și producție de vagoane la Debrecen, în Ungaria. Acum, Gruia Stoica are planuri și mai mari.
„În ultimii 12 ani, pe harta afacerilor noastre am inclus Austria, Germania, Ungaria, Serbia, Muntenegru, Ucraina