De cîțiva ani buni, un spectru bîntuie cultura vieneză: biopolitica. Faptul că traducătorul în germană al lui Foucault, filozoful Walter Seitter, locuiește la Viena, unde întreține și un cerc filozofic, pare să joace un rol mai puțin important decît obsesia generațiilor mai tinere de intelectuali, cu opțiuni de stînga, pentru atotputernicia unor tehnici de control și represiune difuze. Cert este că gîndirea tîrzie a lui Foucault atinge un nerv al societății contemporane. Mai nou, obsesia pentru Foucault a contagiat și sfera artei, mărturie stînd, printre altele, proiectul curatorial curated by_vienna 2012, dedicat anul acesta temei „Arta sau viața. Estetică și biopolitică“. Inaugurat o zi după Vienna Fair, proiectul reunește, în perioada 20 septembrie-25 octombrie, 22 de galerii din Viena, în care sînt găzduiți aproape o sută de artiști la invitația a 25 de curatori internaționali.Noua avangardă… Avangarda de la începutul secolului trecut regîndise relația dintre artă și viață sub forma proclamării vieții drept Gesamtkunstwerk și, deci, a integrării vieții în artă. O sută de ani mai tîrziu, după ce deja în anii ’80 muzealizarea și clasicizarea lucrărilor de avangardă au dus la proclamarea morții acesteia, tema relației amintite dintre artă și viață a fost reluată cu o deplasare semnificativă de sens: artiștii se văd puși acum în fața alternativei artă sau viață, într-un context în care au asimilat criticile economice și social-politice din anii ’70 și ’80, actualizate sub presiunea neoliberalismului. În consecință, arta este considerată, înainte de toate, o activitate laborală, și abia în al doilea rînd, o formă de viață, în care domeniul profesional și cel privat tind să se confunde; munca și loisir-ul fuzionează, iar des invocata work-life-balance se vădește a fi o pură absurditate pentru liber-profesioniști (y compris curatorii). Foucault face tandem cu M