Oh, Google! Fără el, Internetul probabil ar avea o altă faţă. Iar Presseurop, care utilizează aplicaţiile sale, ar fi mult mai greu de realizat. Graţie capacităţii sale de a inova şi a învăţa din propriile erori, gigantul Mountain View a devenit în mai puţin de 15 ani un actor indispensabil pentru cei mai mulţi internauţi.
Finanţate în proporţie de 96% (conform datelor din anul 2011) din publicitate – domeniu în care controlează peste 44% din piaţa globală online – serviciile Google sînt în cea mai mare parte gratuite. În schimbul acestei gratuităţi, una dintre cheile succesului, Google introduce în paginile sale mesaje publicitare mai mult sau mai puţin discrete. Şi avînd un public-ţintă din ce în ce mai precis: de fiecare dată cînd efectuaţi o căutare, cînd vă uitaţi pe o hartă, cînd distribuiţi ceva pe un site de socializare, cînd vă semnalaţi poziţia prin smartphone, cînd trimiteţi email-uri sau urmăriţi vreo înregistrare pe YouTube, adăugaţi o piesă în mozaicul care alcătuieşte profilul dumneavoastră virtual pe Google. Acest lucru permite Google să propună de fiecare dată rezultatele – şi mesajele publicitare – despre care presupune că ar fi cele mai adaptate pentru dumneavoastră. Chiar pînă în punctul de a-i exclude pe alţii şi de a ne face puţin mai proşti, cum denunţa în 2008 specialistul Nicholas Carr.
Intruziunile de acest fel în viaţa privată a celor aproximativ 350 de milioane de utilizatori nu se pot face fără acordul acestora. Pînă în luna februarie, fiecare dintre cele peste 70 de servicii Google avea propria politică de confidenţialitate, fiind nevoie să fie acceptată de fiecare dată de utilizatori. În scopul simplificării, Google a decis regruparea acordurilor într-o politică de confidenţialitate unică
http://www.google.ro/policies/privacy/
, anunţînd, cu aceeaşi ocazie, că va păstra toate dat