Fundația LEADERS a realizat în cadrul programului național de educație în leadership pentru liceeni, Leadership Autentic, o cercetare care relevă cum arată liderul pe care tânăra generație l-ar urma
Cercetarea numită “99 de caracteristici ale unui lider” arată care sunt principalele trăsături pe care le au în comun cei pe care liceeni cu vârste cuprinse între 14 și 18 ani îi considera a fi modele de urmat.
Cercetarea s-a realizat pe baza unui exercițiu din cadrul programului educaţional Leadership Autentic. Fără a avea o listă predefinită de caracteristici, cei 251 de elevi participanți în cercetare au fost rugaţi să aleagă, fiecare, câte trei trăsături fără de care o persoană nu poate fi considerată lider. In consecinţă, suprapunerile de percepţie, repetările de termeni şi celelalte congruenţe în personificare sunt spontane şi nu induse.
Programul s-a realizat atât în mediul urban cât și în mediul rural în 13 localități printre care se numără Constanța, Buzău, Cluj-Napoca, Vedea, Brașov, Adjud, Moinești. Având la dispoziție 753 de opțiuni (251X3), ei au folosit doar 99 de caracteristici pentru a defini un lider, ceea ce înseamna că în proporție de 87% adolescenții participanți la Programul Leadership Autentic realizat de Fundația LEADERS împărtășesc aceeași reprezentare a unei persoane considerate lider.
Cum văd tinerii liderul de mâine
Liderul, în viziunea adolescenților este, în primul rând (în ordinea frecvenței nominalizării caracteristicilor): comunicativ (30%), responsabil, ambițios și încrezător (28%). Următoarele două caracteristici nominalizate sunt spiritul de echipă și răbdarea. Aceste caracteristici au fost alese spontan și au la bază mecanisme de selecție puternic înrădăcinate în sistemul de valori și convingeri. Un studiu despre valorile liceenilor a fost realizat în cadrul aceluiași program educațional în anul școl