Chopin, Mozart, Beethoven, Brahms. J.S Bach, Schubert, Schumann, Ravel, Haydn, Manuel de Falla, Liszt, Rahmaninov, Albeniz... Lucrările lor au fost interpretate inegalabil de îngerul născut în România: Clara Haskil.
"Într-un trup de o emoţionantă fragilitate, sufletul arde ca o lampă. Aplecată asupra clapelor. Atentă la sonorităţile pe care le trezeşte, artista supraveghează ivirea, înflorirea, ecoul lor. O interpretare ca o dantelărie fină, o gamă de nuanţe de o întindere restrânsă şi care totuşi dă iluzia că este vastă tocmai datorită dozajului contrastelor. Unii pianişti merg de la un fortissimo zgomotos la pianissime abia simţite: ea se limitează la forte şi la piano dar, între aceste limite, câte nu inventează pentru a substitui esteticii brutalităţii idealul poeziei! O ascult. Primesc cu devotament preţiosul său mesaj, şi îmi spun: «Astfel cânta Chopin, mai fin prin faptul că era insesizabil, misterios şi straniu!» Ceea ce face dintr-o sonată de Schubert, care are reputaţia unor lungimi şi repetări inutile, e minunat. Fără a folosi prea mult pedala şi fără a se servi vreodată de braţe ca de nişte pârghii naturale, prin simplul joc al degetelor şi al încheieturilor mâinilor, suple ca nişte şopârle, ne încântă. Ea se impune nu prin forţă, ci prin caracter; nu străluceşte ci radiază, transmite chiar graţia muzicii: în două ore ea şterge amintirea strălucită şi vană a unei armate de virtuozi. Ce aşteaptă asociaţiile noastre ca s-o angajeze pe Clara Haskil? scria celebrul critic muzical Bernard Gavoty, în 1951. ( "Clara Haskil - Editura Muzicală, 1987).
COPILUL-MINUNE
Clara Haskil fusese un copil-minune. Se născuse la 7 ianuarie 1895, la Bucureşti, într-o familie de evrei. Vor fi trei surori: Lili, Clara şi Jana. Isaac, tatăl, va muri de tânăr, lăsând în mare necaz soţia, pe Bertha, şi cele trei fetiţe. Dar Bertha va face totul ca fe