Dacă nu va întrerupe hemoragia de bani, austriacul Vystoupil ar putea duce compania pe urmele ungurilor de la Malev Sursa: RĂZVAN VĂLCĂNEANȚU
După multe luni de tergiversări, a venit în cele din urmă şi primul manager privat la o companie de stat din România. Austriacul Heinrich Vystoupil va conduce în următorii patru ani Tarom, scopul său fiind aducerea companiei pe profit şi pregătirea pentru privatizare. În acest an ar trebui să fie listate 20% din acţiuni la Bursă, iar în viitor se urmăreşte vânzarea integrală.
E un scop nobil, dar foarte greu de atins. De ce? În primul rând din cauza situaţiei în care se află compania. În ultimii trei ani au fost acumulate pierderi de 829 de milioane de lei, iar ultimul an în care operatorul aerian a avut profit a fost 2007. Cheltuielile au fost în ultimii ani în mod constant cu 20-30% mai mari decât cifra de afaceri, din cauza gradului scăzut de ocupare a aeronavelor, concurenţei ridicate şi preţului în creştere al combustibilului.
Singura consolare este că datoriile Tarom sunt destul de mici, aşa că va exista o marjă de manevră mai mare decât la alte companii pentru aplicarea unui plan de restructurare. Totuşi, dată fiind situaţia de pe piaţa transportului aviatic, e probabil să fie nevoie de o terapie de şoc, nu doar de administrarea mai bună a activităţii zilnice.
Profit în trei ani
În al doilea rând, momentul este unul foarte dificil la nivel mondial. Costurile sunt mai mari din cauza preţului combustibililor, iar numărul de clienţi e mai mic din cauza scăderii nivelului de trai. Problemele pe care le-au avut majoritatea companiilor aeriene în ultimii ani ilustrează cel mai bine situaţia.
Alitalia a dat faliment în 2008, Sky Europe a urmat-o în 2009, iar în acest an a venit rândul ungurilor de la Malev şi spaniolilor de la Spanair. Lor li se adaugă operatorii aerieni naţionali din Lituania, Mac