“Răstignirea” şi patimile “Coloanei fără sfârşit” în noul film al lui Horia Muntenuş ce a avut premiera la Iaşi
Cu câteva zile în urmă a avut la loc la Iaşi, în sala mare a Ateneului Tătăraşi, prima vizionare a filmului documentar “Calea eroilor, istoria unei capodopere”. În anul în care se comemorează 55 de ani de la moartea lui Constantin Brâncuşi, clujeanul Horia Muntenuş a prezentat publicului din Moldova istoria ansamblului memorial ”Calea eroilor”, realizat de Constantin Brâncuşi la Târgu Jiu în anii 1937-1938. Este filmul evenimentelor legate de realizarea, dar şi de batjocorirea celei mai importate opere a marelui sculptor român. În trei ore şi jumătate, realizatorul, care semnează atât regia, cât şi scenariul, urmăreşte pas cu pas trecutul zbuciumat al capodoperei brâncuşiene, de la primele gânduri şi idei, până în zilele noastre. Pelicula, care are la bază o documentare temeinică făcută o perioadă îndelungată, aduce în prim plan mărturii şi documente nepublicate găsite în arhivele româneşti şi nu numai. Relatări şi amintiri inedite aduse în prim-plan, de la personalităţi artistice, ori “martori” importanţi, cum este de exemplu fiica inginerului Ştefan Georgescu-Gorjan, cel care a “construit” după planurile marelui sculptor Coloana Infinitului, cum i se mai spune. Pentru cei care nu ştiu, lucrările acestui ansamblu sunt Masa Tăcerii, Poarta sărutului şi Coloana Infinitului, mărturii în timp ce definesc concepţia creatoare şi geniul poporului român. “Nici nu ştiţi ce vă las eu vouă”, spunea Constantin Brâncuşi cu aproape 60 de ani în urmă. “Filmul reprezintă o radiografie a atitudinilor, percepţiilor publice, dar şi a tratamentului nemeritat la care a fost supusă opera de-a lungul vremii. În Coloana fără sfârşit este cuprinsă şi această atitudine, această hotărâre a spiritului, de aceea i s-a dat omului coloană vertebrală - să îşi ţină spatele d