România a stabilit ieri o dublă performanţă: a inaugurat cel mai scurt tronson de autostradă construit vreodată în ţară, de doar 9,5 kilometri, şi în acelaşi timp a terminat pentru prima oară o şosea înainte de termen.
După câteva luni de amânări şi totuşi înainte cu jumătate de an faţă de termenul contractual, autostrada Timişoara-Lugoj, lot 1, cu o lungime de 9,5 kilometri, a fost inaugurată marţi dimineaţă.
Tronsonul de autostradă reprezintă doar 1,3% din traseul Coridorului IV paneuropean pe teritoriul României, din care şi face parte. Acest coridor, care străbate România de la vest la est, pe ruta Nădlac-Timişoara-Lugoj-Deva-Sibiu-Piteşti-Bucureşti-Feteşti-Cernavodă-Constanţa, are o lungime de circa 740 de kilometri, fără a fi luate în considerare centurile ocolitoare ale principalelor oraşe pe care le traversează, potrivit estimărilor ZF. Cu alte cuvinte, de ieri România nu mai are finalizaţi doar circa 330 de kilometri din traseul Coridorului 4 pe teritoriul României, ci cu aproape 10 kilometri mai mult.
Contractul pentru construcţia sectorului de autostradă Timişoara-Lugoj, lot 1, care va fi parcurs în aproximativ 5 minute, s-a ridicat la circa 50 de milioane de euro, astfel că un kilometru a fost realizat pentru circa 5,2 milioane de euro. Alături de constructorul Spedition UMB, controlat de Dorinel Umbrărescu, pe acest tronson au lucrat şi italienii de la Carena. Termenul de finalizare a autostrăzii a fost devansat cu circa jumătate de an, având în vedere că tronsonul trebuia să fie gata în aprilie 2013, conform termenilor contractuali.
Lucrările au început în luna septembrie a anului trecut. Firma Spedition UMB a anunţat mai multe termene de finalizare a acestui tronson, primul fiind luna iulie a acestui an.
Şantierele de autostrăzi din România au avut tot timpul termene întârziate, cel mai recent exemplu în acest sens fi