În mai puţin de două luni, estimările privind numărul de călători care aleg să meargă cu „naşul”, dar şi prejudiciul adus astfel CFR Călători s-au triplat, reiese din declaraţiile făcute joi de reprezentanţii companiei de stat, după ce peste 80 de controlori, şefi de tren şi revizori au primit mandat de ridicare, fiind acuzaţi de corupţie.
Dacă la finele lunii august, circa 15% dintre călători circulau fără bilet, ceea ce aducea pierderi anuale de circa 10 milioane de euro, după cum a precizat într-un interviu acordat gândul directorul general CFR Călători, Ştefan Roşeanu, cifra înaintată joi de reprezentatul transportatorului de stat a fost de peste 30 de milioane de euro. De asemenea, tot joi, CFR a declarat că 30% dintre clienţi aleg să meargă cu "naşul".
Asta în condiţiile în care numărul de călători a scăzut semnificativ în ultimii ani, iar compania a mers mulţi ani pe pierdere, înregistrând un profit modest în 2011. Din datele comunicate de CFR Călători pentru gândul reiese că, în ultimii cinci ani, numărul de călători a scăzut cu 37,6%, de la 85 de milioane în 2007, la 53,4 milioane anul trecut. Trendul descendent pare a se menţine şi anul acesta, în condiţiile în care compania a avut în primele cinci luni puţin peste 20 de milioane de clienţi.
Datele Ministerului Finanţelor Publice (MFP) arată că CFR Călători a încheiat anul 2011 cu datorii de peste 1,6 miliarde de lei, rezultatele sale financiare fiind la unison cu cele ale companiilor CFR SA şi CFR Marfă, cele mai mari companii de stat care administrează şi exploatează reţeaua feroviară din România.
Cum au evoluat rezultatele financiare ale CFR în ultimii 14 ani
În perioada 1999-2011, CFR Călători, CFR Marfă şi CFR SA au avut pierderi totale de peste 7,6 miliarde de lei, echivalentul a 5,5% din PIB-ul de anul acesta. Cele mai slabe rezultate financiare le-a înregist