Din Bucureştiul Cultural
În BUCUREŞTIUL CULTURAL (nr. 118, octombrie) am remarcat grupajul de articole dedicate lui Marius Robescu. Daniel Cristea-Enache scrie despre romanul postum Trunchiul şi aşchia, publicat în 2005-2006 la Editura Muzeul Literaturii Române, roman lipsit de receptare critică la momentul apariţiei, iar doi dintre colegii de generaţie şi apropiaţii poetului dispărut, e vorba despre Nicolae Prelipceanu şi Constantin Abăluţă, îl evocă în pagini emoţionante: „Mă aflu într-o situaţie paradoxală ori de câte ori scriu despre colegii şi prietenii mei care au dispărut. Aşa şi acum, constatând că, într-un fel greu de înţeles, calmul şi tăcutul prieten Marius Robescu, cu generozitatea-i caracteristică, mi-a mai acordat 27 de ani de viaţă.” (Constantin Abăluţă). O pagină de excelente poeme de Marius Robescu (din volumul Poezii, Vitruviu, 1996) completează portetrul acestui important scriiitor român. Iniţiativa revistei Bucureştiul Cultural de a ni-l readuce în atenţie este, desigur, lăudabilă. Tot în Bucureştiul Cultural am citit o cronică a lui Alexandru Matei la volumul Corinei Ciocârlie Il n’y a pas de dîner gratuit. Petit abécédaire de la rencontre en littérature (tipărit de editura luxemburgheză ultimomondo). Ne-au surprins câteva scăpări în acest text, cu atât mai supărătoare cu cât cronica este bine scrisă: prozatorul sud-african stabilit în Australia, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură, J.M. Coetzee, e numit „scriitor sud-american”(!), iar când se vorbeşte despre reprezentanţii „Şcolii de la Timişoara”, sunt citaţi Adriana Babeţi şi Cornel Ungureanu, rebotezat ad-hoc, Dumitru Ungureanu (!).
O revistă craioveană şi nu numai
Un frumos şi substanţial eseu publică Virgil Nemoianu în revista SCRISUL ROMÂNESC despre Cercul literar de la Sibiu, în care autorul vede un „model cultural şi etic”. Virgil Nemoia