Nu ştiu câţi "naşi" există pe trenurile de călători în toată ţara, dar probabil sunt mult mai mulţi de 200, numărul vizat de cercetările iniţiale legate de reţeaua şpăgii din CFR. Că se "merge cu naşul" pe tren, nu este o noutate pentru nimeni. "Mica ciupeală" de acest gen se practică, probabil, de la apariţia trenului în România.
Dar, în mod cert, fenomenul nu a avut niciodată o asemenea amploare ca în ultima vreme. Acum nişte ani, când mai mergeam cu trenul, exista încă frica de supracontrol. De echipele de supracontrol se temeau şi călătorii fără bilet, dar mai ales controlorii de tren. Echipele acelea de supracontrol păreau incoruptibile. Vremurile s-au schimbat, iar supracontrolul a devenit un fel de supraşpagă. Şi, din moment ce şi echipele de supracontrol aveau un supercontrol deasupra lor, pe la CFR Călători şi minister, şpaga a trebuit să ajungă şi acolo. Reţeaua a fost bine pusă la punct şi nederanjată o bună perioadă de vreme.
Ancheta începută acum un an şi jumătate pare să fi dus în prezent la destructurarea încrengăturii. Pentru o perioadă, se va face ordine pe trenurile CFR şi, de frică, "naşii" vor fi mai intransigenţi. Însă gradul de succes al operaţiunii de ieri va fi strâns legat de numărul de arestări şi, mai ales, de condamnări.
Bineînţeles, premierul Victor Ponta, luat un pic prin surprindere de această operaţiune, a sărit repede din tren, ca să marcheze momentul: "E foarte bine că se fac asemenea anchete, dar e păcat că aşa târziu. (...) Aceste reţele de corupţie au existat şi există în foarte multe instituţii publice (...) E ca şi în cazul unei boli, cu cât se trata mai repede, cu atât era mai uşor". În esenţă, liderul PSD are dreptate. Însă, la o asemenea aroganţă, nu poţi să nu te întrebi de ce asemenea operaţiuni nu s-au făcut acum 8 - 12 ani, de exemplu, prin perioada 2000-2004? Ar fi fost prevenită boa