Un sondaj recent relevă faptul că moralul francezilor nu este tocmai ridicat. Aceste sondaje nu sunt total "inocente" pentru că ele testează şi comportamentul francezilor în materie de consum.
Deseori aceste sondaje sunt legate de principalele perioade comerciale ale anului. Cum se apropie sărbătorile de iarnă, moment comercial prin excelenţă, cei care sunt interesaţi să vîndă milioane de produse vor să ştie din timp dacă moralul consumatorilor este ridicat sau scăzut. Pentru că atunci cînd oamenii sunt deprimaţi şi se tem de viitor, cum este cazul acum în Franţa, şi apetitul pentru cheltuieli scade. Sau mai bine zis oamenii se gîndesc de două ori înainte de da banii pe nimicuri, sau, altfel spuns, înainte de a exagera cu cadourile.
Deci, pentru a reveni la sondajul respectiv, francezii par să fie din ce în ce mai pesimişti cînd se gîndesc la viitor şi consideră că în prezent este mai înţelept să facă economii decît să se lase atraşi în cheltuieli excesive. Pe graficul tonusului moral din acest an, acest moment este cel mai scăzut din februarie încoace. Comentatorii consideră că şi conetxtul politic favorizează această stare de îndoială, într-un moment cînd noua putere socialistă şi-a pierdut serios cota de popularitate.
Bugetul pe anul 2013 se anunţă sun semnul creşterii impozitelor iar reformele structurale nu par să fi fost abordate cu curaj de François Hollande şi guvernul condus de Jean-Marc Ayrault. Francezii mai ştiu un lucru, şi anule că reformele, chiar atunci cînd sunt lansate şi recunoscute va fiind esenţiale, nu duc imediat la o ameliorare a condiţiilor de viaţă...
Franţa mai este confruntată în prezent cu spectrul unor concedieri masive. Grupul PSA Peugeot-Citröen confirmă desfiinţarea a 8000 de posturi, dintre care 3000 în nordul Parisului, regiune deja marcată de dificultăţi, şi 1400 în oraşul Rennes. De altfel săptămîna