Beţivi care urlă că “ce p… mea ai mai venit şi tu?”, cerşetori isterici şi piţipoance tupeiste, şmecheri de cartier care sparg parbrize şi maxilare în RATB. Pe toţi i-a întâlnit controlorul Lupu şi tuturor le-a răspuns calm, roşind.
1 /.
În 18 ani, de când dă amenzi în tramvaie, domnul Lupu a trăit multe. Arată prea blând ca să-l înjuri, dar oamenii îşi ies din fire când trebuie să scoată bani din buzunar.
"Vă sărut mâinile. Aveţi bilet?"
“Am alt fler de-a vorbi cu omul”, motivează el cuvintele de laudă cu care şeful lui îl descrie. “Eu sancţionez lumea prin vorbă”. Dacă prinde fără bilet o “domnişoară aşa ca dumneavoastră, întâi îi spun că-i sărut mâinile şi apoi îi cer să se legitimize”, povesteşte domnul Lupu, ca şi când ar încheia descrierea aptitudinilor profesionale dintr-un bun curriculum vitae.
De la probleme concrete, ca sistemul de control permanent pe care RATB a început să-l implementeze, până la soluţii teoretice de îmbunătăţire a traficului, la care chiar el s-a gândit, domnul Lupu e optimist.
Speră că oamenii vor învăţa ce-nseamnă respectul şi-şi vor da seama că plimbarea gratuită cu tramvaiul nu li se cuvine.
Doar 300 de controlori lucrează, în prezent, în Bucureşti, deci este imposibil să fie permanent câte doi în fiecare troleu, autobuz, sau tramvai. Cu toate acestea, crede domnul Lupu, sistemul pe care-l pregăteşte RATB va da roade.
Metoda prevede ca bucureştenii să urce doar pe la prima uşă a mijloacelor de transport în comun şi să valideze cardul e călătorie în faţa controlorilor. Practic, cei care nu vor avea bilet, nu vor putea merge nici o staţie.
Nu-şi vor pierde controlorii satisfacţia de-a lucra? Nu, e convins domnul Lupu, care susţine că entuziasmul meseriei nu stă neapărat în amenzi şi incidente, deşi sunt câteva întâmplări care i-au condimentat cariera de controlor.
Trafic greu cu domni