• Pe hartie, primaria si arhitectii schiteaza intersectii de vis, cu pasaje subterane si supraterane • Pietonii si soferii ar urma sa aiba pe alocuri conditii ca in occident, asta daca s-ar pune in practica unele proiecte • In cate decenii vor deveni insa animatiile realitate?
Cel putin pe hartie, proiectele promit sa transforme Iasul intr-o metropola in cativa ani. Pana in prezent, alesii se lauda cu o superba macheta de aeroport si o autogara rupta din filmele de science-fiction, insa doar la nivel de animatie. Cum nici autostrada care ar trebui sa lege occidentul de ultima frontiera a Uniunii Europene nu face decat sa fie reluata anual in discutii, de la stadiul de intentie, singura speranta pentru o imagine occidentala a Iasului pare sa fie redata de proiectele care pot fi derulate in oras. Motorul Palas ar putea sa atraga dupa sine un standard ceva mai ridicat in realizarea unor proiecte de infrastructura. Pana in prezent, in afara de pasajul Eminescu si pasarela Octav Bancila, modernizarile s-au rezumat la borduri si bitum.
Problema finantarilor ramane insa marea piedica. Bugetele locale stoarse in campaniile electorale pentru ajutoare de urgenta, reclama mascata sau alte calamitati administrative, se dovedesc insuficiente chiar si pentru intretinerea infrastructurii ceausiste. Cu speranta ca UE nu se va prinde cat de adanc isi baga in buzunare "dreptul" din finantari, alesii locali inca mai viseaza la fondurile europene pentru perioada 2014 - 2020. La Iasi, pe liste asteapta deja mai multe proiecte, care ar urma, pe bucati, sa aduca orasul in mileniul trei. Intersectiile din Podu Ros, Tudor Vladimirescu sau Metalurgie ar urma sa devina floare la ureche, chiar si pentru soferii incepatori, daca s-ar realiza proiectele care momentan se afla doar in calculatoarele arhitectilor. In aceste intersectii ar urma sa apara pasaje subterane d