(apărut în Dilemateca, anul VII, nr. 77, octombrie 2012)
Promovare la două capete „În Ţara Balaurilor, a venit pe lume un balaur cu două capete.“ Aşa începe povestea. Povestea balaurului cu două capete poate fi citită în două feluri. Ca un basm contemporan cu personaje de legendă; sau ca un sketch haios despre apariţia primei agenţii de comunicare din domeniul editorial. Basmul şi agenţia au apărut simultan. Iar balaurul cu (doar) două capete a devenit logo pentru Headsome Communication. Primul cap, în ordine alfabetică, e al Oanei Boca. După nouă ani de muncă în comunicare pentru Editura Polirom, unde a fost director de promovare, a vrut să dezvolte o agenţie independentă. Celălalt cap e al Ioanei Gruenwald. Multă vreme reprezentantă în România a Tîrgului de Carte de la Frankfurt şi directoare a Centrului de Carte Germană, Ioana Gruenwald cunoaşte foarte bine realităţile pieţei de carte de la noi şi din spaţiul cultural german. Amîndouă, împreună, sînt Headsome. Pe de o parte, sînt frustrările şi lamentaţiile: că oamenii nu mai citesc, că au scăzut vînzările, că e foarte greu să impui autori noi, că piaţa e tot mai mică; pe de altă parte, e inacţiunea. Editurile funcţionează, în general, cam după aceleaşi principii după care se ghidau şi acum douăzeci de ani - deşi lucrurile s-au schimbat. În România, editurile investesc foarte puţin în promovare, doar aproximativ 2% din încasări. Sumele mici spun multe despre atitudinea editorilor români, care nu văd necesitatea investirii în campanii de comunicare, dar şi despre precaritatea pieţei de carte. Pentru Headsome, aceste lacune ale sistemului reprezintă o oportunitate. Ioana Gruenwald şi Oana Boca îşi propun să realizeze proiecte specifice departamentelor de comunicare din cadrul editurilor sau al librăriilor: campanii de promovare pentru o carte sau un autor, repoziţionarea unor branduri, PR pentru evenimente edi