Amânarea primirii României și Bulgariei în Spațiul de Liberă Circulație, Schengen, este deja un semn că porțile Europei încep să se închidă.
România a evoluat în ultimii ani sub așteptări, în vreme ce Republica Moldova a avansat pe drumul reformelor cu „o viteză fără precedent“. Comparația a fost făcută la București de Štefan Füle, comisarul pentru extindere şi vecinătate, care a constatat că „România a avut o performanță submediocră în ultimii cinci ani și nu și-a folosit pe deplin avantajele, influența, dimensiunea și resursele pentru a putea deveni un exemplu de succes“. În schimb, Republica Moldova „este o poveste de succes“, pentru că a făcut progrese „concrete“ într-o perioadă foarte scurtă de timp.
Contrastul dintre cele două peisaje descrise de comisarul pentru extindere şi vecinătate este și mai accentuat, dacă luăm în considerare declarația sa de săptămâna trecută, în care a explicat că România a intrat nepregătită în Uniunea Europeană. Štefan Füle sugerează că Republica Moldova are șanse să devină membră a Uniunii, dacă își păstrează ritmul reformelor. Este o formulă prin care oficialul de la Bruxelles încearcă să încurajeze statele aflate la periferia continentului, oferindu-le o perspectivă, chiar dacă destul de îndepărtată.
„La capătul Parteneriatului Estic nu se află un zid“, a subliniat Štefan Füle, glosând asupra faptului că aprofundarea integrării și extinderea sunt două procese care fac parte din ADN-ul Uniunii. Parteneriatul Estic este un acord de asociere, semnat în 2009 între 6 state foste sovietice și Uniunea Europeană, iar politica de vecinătate a fost concepută de strategii de la Bruxelles în mod distinct de politica de lărgire. Altfel spus, politica de vecinătate nu a fost gândită pentru pregătirea lărgirii, fiindcă, după cum explica Günter Verheugen, fostul comisar pentru integrare, „țăril