Atât Mitt Romney, cât şi Barack Obama sunt conştienţi că se adresează unei societăţi şi unui electorat epuizat, după mai bine de un deceniu de campanii terestre pe fronturile războiului împotriva terorii.
Săptămâna trecută, Galeria Lombard Freid, aflată în inima artistică a New Yorkului, a găzduit vernisajul unei noi expoziţii marca Dan Perjovschi: Exit Strategy. Inspirat de prima pagină a ziarului New York Times, mozaicul desenelor condensează tuşele esenţiale ale imaginarului electoral american de astăzi: visele clasei de mijloc, criza capitalismului, clivajul dintre majoritatea celor 99% şi minoritatea celor 1%, America supraîndatorată. Fundalul este dominat de erorile deceniului 9/11, epoca războiului permanent. Este o Americă preocupată mai mult decât oricând de sine, care priveşte spre interior şi caută cu disperare „exitul“ (ieşirea) dintr-o imensă „harababură“. Este exact şi ceea ce s-a văzut pe sticlă, la ultima dezbatere dintre Obama şi Romney.
Deşi, în sine, destul de puţin spectaculoasă, ultima dezbatere (22 octombrie) organizată înaintea alegerilor prezidenţiale pare să fi condus la creionarea unui nou consens bipartizan. Două sunt elementele care ies ostentativ în faţă. Ambii candidaţi sunt conştienţi că se adresează unei societăţi şi unui electorat epuizat, după mai bine de un deceniu de campanii terestre pe fronturile războiului împotriva terorii. În plus, criza economică de acasă, datoria publică uriaşă i-au făcut pe mulţi americani să se îndoiască de înţelepciunea liderilor lor politici. Pe acest fond, era nevoie de o schimbare majoră de paradigmă. Orice ar fi semănat fie şi vag cu politicile propuse de George W. Bush risca să fie instinctiv respins. În cele din urmă, Obama este acela care a reuşit cel mai bine să transmită un mesaj calibrat pe sensibilităţile unui electorat preocupat mai degrabă de o „strategie