În această perioadă electorală se pun bazele legitimării unei noi ordini constituţionale care, indiferent de soluţiile sale teoretice, va avea ca efect blocarea mecanismului de autonomizare a magistraţilor şi repolitizarea funcţionării justiţiei.
Modificarea Constituţiei a fost mult timp un simplu subiect de discuţie, şansele de concretizare fiind minime din cauza imposibilităţii formării în parlament a unei majorităţi de cel puţin două treimi. Lucrurile se vor schimba probabil după alegerile din decembrie, când USL, împreună cu traseişti, cu grupul minorităţilor şi, eventual, cu UDMR, va putea să formeze o majoritate constituţională.
Dacă actualul raport dintre forţele politice se menţine la alegerile din 9 decembrie, vom vota nu numai pentru parlamentare, va fi şi echivalentul unui vot pentru o Adunare constituantă. Asta cu atât mai mult cu cât declaraţiile actualului prim-ministru merg în direcţia unor schimbări constituţionale profunde. Pe 22 octombrie, Victor Ponta anunţa faptul că USL face o prioritate din modificarea legii fundamentale, atât la nivelul raporturilor între preşedinte, guvern şi parlament, cât şi la cel al numirii judecătorilor Curţii Constituţionale şi al raporturilor parlamentului cu Consiliul Superior al Magistraturii.
Andrei Cornea, în articolul din 9 octombrie, aducea mai multe argumente consistente în defavoarea schimbării Constituţiei în următoarea legislatură, dar la apelul domniei sale, „Nu schimbaţi Constituţia!“, pare că USL a răspuns deja: ba da, o vom schimba! Săptămâna trecută s-a aflat despre iniţiativa legislativă a unui senator PSD referitoare la diminuarea cvorumului de participare la referendumul de aprobare a revizuirii Constituţiei, de la jumătate din corpul electoral la 30%. Probabil că această propunere este un simplu element de negociere, pentru că USL poate spera ca, organi