Majorarea preţurilor pentru a compensa scăderea vânzărilor, lipsa de inovaţie în ceea ce priveşte produsele oferite şi incapacitatea de a-şi adapta logistica la realităţile pieţei sunt cele mai mari greşeli făcute de companiile care au înregistrat pierderi în 2011, este de părere Dan Orenstein, expert financiar cu o experienţă de peste 18 ani în România.
„Cei care au generat profit au făcut-o devenind flexibili în gândire, au renunţat la strategiile pe termen mediu şi lung, le-au schimbat din mers, şi nu s-au ferit să ia decizii dure dar în acelaşi timp au generat idei noi, ieşite din comun. Este practic un profil de antreprenor. Nu este neapărat o definiţie pentru o corporaţie, de exemplu”, spune Orenstein, care a identificat trei greşeli majore de management care au făcut ca peste 27% dintre cele mai mari 304 de companii din România să încheie anul 2011 pe pierdere.
Cea mai mare greşeală comisă de managerii multor companii la începutul crizei a fost mărirea preţurilor şi creşterea marjelor pentru a compensa scăderea vânzărilor. Cu preţuri mărite, fără însă o restructurare a businessului, multe dintre acestea au trecut pe pierdere sau au continuat şi în 2011 să înregistreze pierderi. Au fost şi companii care deşi au mărit preţurile, au rămas profitabile pe termen lung datorită gradului mare de penetrare în piaţă şi dependenţei consumatorilor de produsele şi serviciile acestora.renstein
O a doua greşeală majoră a constituit-o lipsa de inovaţie în ceea ce priveşte produsele, cele mai relevante exemple în acest fiind, în opinia analistului, companiile din domeniul telecomunicaţiilor. Instalarea şi creşterea decalajului dintre produsele acesteia şi cerinţele consumatorilor au generat scăderea vânzărilor şi închiderea unor facilităţi de producţie.
Cea de-a treia greşeală majoră a fost reprezentată, pentru companiile din mediul privat, de inc