Deşi mulţi recunosc trendul inexorabil al declinului ediţiilor printate, dinamica acestui declin şi strategiile de a-l manageria necesită o analiză mai atentă, în condiţiile în care, cu toate previziunile că ediţiile printate vor dispărea, puţini editori au trecut la o variantă exclusiv online, comentează Financial Times (FT).
În 2009, când criza financiară s-a dovedit a fi ultima picătură pentru Rocky Mountain News, majoritatea analiştilor a prezis repercursiuni cu mult mai extinse. Într-adevăr, Seattle Post-Intelligencer a devenit disponibil doar on-line, Christian Science Monitor a ajuns la doar o ediţie printată pe săptămână, iar Philadelphia Inquirer, Chicago Tribune şi Los Angeles Times au dat faliment.
Presiunea a fost intensă: ziarele şi-au pierdut aproape o treime din bugetele obţinute din publicitate în patru ani, remarca analistul Alan Mutter, în această săptămână. Pe de altă parte, este prea uşor să se dea vina pentru fiecare eşec pe trecerea la formatul digital. În industria media, de la posturile TV la presa scrisă, modificări aduse modelului de afaceri lărgesc prăpastia dintre brandurile puternice şi cele slabe.
Prăbuşirea rapidă a Newsweek contrastează cu alte traseele mai stabile ale concurenţei, cum ar fi cazurile publicaţiilor The Times, The Week şi The Economist (deţinut, în proporţie de jumătate, de Grupul FT). Analiştii prevăd chiar că editorii revistelor sunt pe cale să fie din nou pe creştere. Potrivit firmei de cercetare eMarketer, sumele obţinute din publicitate în presa scrisă americană rămân constant la o sumă ce trece cu puţin peste 15 miliarde de euro, în perioada 2010- 2016. Creşterea cheltuielilor de publicitate în mediul digital în această perioadă va majora sumele obţinute din publicitate de revistele americane de la 17,5 miliarde de euro la 19,2 miliarde.
Perspectivele pentru toate