Criza din ultimii ani a forţat companiile de consultanţă din „Big Four“ să caute clienţi printre firmele mici şi mijlocii care altădată erau apanajul exclusiv al consultanţilor „de pluton“
Piaţa auditului şi consultanţei fiscale a trecut prin transformări majore în ultimii ani şi reuşeşte să rămână pe profit. Dintre primele 20 de companii de profil din România, una singură a avut pierderi în 2011. Din punctul de vedere al cifrelor de afaceri, regăsim pentru prima dată după 2009 creşteri aproape pe toată linia în top 20. În 2011,afacerile din consultanţă şi audit au urcat, pe ansamblu, la 206 milioane de euro de la doar 198 de milioane de euro în 2010.
Un pas important l-au făcut anul trecut giganţii din „Big Four“, adică PricewaterhouseCooper, KPMG, Ernst&Young şi Delloite, care au renunţat la orientarea exclusivă către clienţi de dimensiuni mari. Noua strategie a funcţionat pentru cele patru companii gigant a căror cotă de piaţă cumulată a crescut anul trecut la 67%, de la doar 65% în 2010, în condiţiile în care întreaga piaţă a avut rezultate în creştere. „Marile companii au scăzut preţurile şi au atacat piaţa de mijloc. Au muşcat dintr-o piaţă care până acum era ocupată doar de consultanţii de dimensiuni medii“, explică Luminiţa Ristea, partener la Nexia, reţeaua de consultanţă care a realizat şi clasamentul din tabelul alăturat.
Reducerile de preţuri au fost substanţiale, în condiţiile în care consultanţii din top cereau şi 600 de euro pe oră, în timp ce la nivelul companiilor medii tarifele nu sar de 250-300 de euro pe oră.
Mici, darindependenţi
Piaţa consultanţei financiare din România este populată cu peste 350 de firme, un număr foarte mare raportat la sumele care se învârt.
Mai clar, primele 30 de firme de specialitate au realizat în 2011 o cifră de afaceri cumulată de peste 185 de milioane de euro, adică ma