Fierul vechi a ajuns în România mai păzit ca un transport de pietre preţioase. E valoros dar la îndemâna hoţilor. Zeci de trenuri sunt atacate anual în triaje, unde grupari bine organizate dau năvală la un semn şi acţionează profesionist. Două milioane de tone de feroase iau drumul exportului, nu înainte însă să mai treacă printr-o suveică a ilegalităţilor. Pare un război cu morile de vânt, în care autorităţile - depăşite numeric, sunt resemnate şi de multe ori părtaşe la furt.
O zi de vara pe liniile CFR Marfa, in zona Triajului hunedorean Simeria. O garnitura incarcata cu fier vechi trece catre portul Constanta. Transportul e insotit de paznici inarmati cu bastoane si pistoale cu gaze, echipati pentru asalt. Cativa carutasi stau in apropiere, unul ascuns chiar langa calea ferata. Sunt jefuitorii de tren. Cand garniturile nu sunt pazite, dau atacul. De cum opreste marfarul, hotii invadeaza in haite. Cand sunt luati la intrebari, suspectii devin violenti chiar si cu fortele de ordine.
Cand spui fier vechi in Romania, spui una dintre fraudele mari ale acestei tari. Un teren minat in care investigatiile se fac prea tarziu si responsabilii rar ies la rampa. Fierul vechi e in mare parte furat si plimbat prin actele mai multor firme, in tranzactii fictive si in cele din urma ajunge la export. O tara intreaga ajunge mormane de deseuri si nimeni nu poate stopa o frauda de sute de milioane de euro anual.
In Romania sunt zeci de triaje in care mii de trenuri de marfa opresc silit. Hotii sunt atit de bine informati si organizati, incit vin la furat ca la serviciu: in fiecare zi, la ora exacta. Rabdatori, s-au obisnuit cu intarzierile marfarelor si asteapta sosirea vagoanelor pline, din care sa fure rapid.
Triajele Ploiesti - Prahova, Titu- Dambovita, Otelul Rosu - Caras Severin sau Movileni -Galati ori la Fetesti in Constanta sau chiar Chitila, langa c