În pofida vremurilor sau a regimurilor opresive, artistul, în general, şi artistul român, în special, s-a dovedit a fi un învingător. Unul care îşi cunoaşte atât capacitatea creatoare, cât şi menirea… Indiferent de vremuri sau regimuri opresive. Acest lucru încearcă să-l pună în evidenţă expoziţia "Artistul şi Puterea. Ipostaze ale picturii româneşti în perioada 1950-1990", găzduit de Biblioteca Naţională a României, până pe data de 2 decembrie. Eveniment de amploare, unic în spaţiul european, după anii '90, "Artistul şi Puterea…" este un act, cu adevărat necesar, de reprivire asupra producţiilor artistice din perioada comunistă. Concepţia proiectului, propus de Fundaţia Centrul Cultural Art Society şi finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional (AFCN), aparţine criticului de artă Ruxandra Garofeanu. Expunerea cuprinde 657 de lucrări valoroase şi foarte valoroase din punct de vedere artistic, semnate de nume importante ale picturii româneşti şi realizate, în principal, în perioada comunismului. Operele, prezentate pe o suprafaţă de circa 2000 de metri pătraţi, provin din 27 de muzee de pe întreg cuprinsul ţării, dar şi din colecţii particulare. Este vorba de pânze necunoscute publicului, multe dintre acestea fiind expuse în premieră, după decenii de exilare şi uitare, mare parte păstrate în condiţii improprii, în depozitele unor muzee.
În acest proiect de anvergură, Ruxandra Garofeanu a colaborat cu Dan Hăulică, Preşedinte de onoare al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Artă, şi cu Paul Gherasim, seniorul picturii româneşti. Expoziţia va beneficia, în curând, şi de un catalog.
Dată fiind amploarea evenimentului şi pentru a nu fi suspectaţi de subiectivitate, am preferat o evocare în termeni generici, aşadar fără exemplificări nominale, care ar putea induce sentimente contrare intenţiilor noastre, acelea de a respecta creaţiile în sine