Intr-o schimbare ce reflecta modificarea balantei de putere dintre Europa si tarile aflate in dezvoltare, multe companii sud-europene, care se chinuie sa faca rost de finantare pe plan local, si-au indreptat atentia spre pietele emergente.
Companiile din Spania, Portugalia si Italia isi vand activele din America Latina, luand in considerare listarea pe bursa a subsidiarelor de acolo sau posibilitatea de a obtine finantare locala. Insa, chiar daca asemenea miscari ridica presiunea de pe firmele mama din Europa, dar ridica un semnal de alarma pentru agentiile de rating si actionarii firmelor respective din American Latina.
Companiile europene, mai ales cele din sud, sufera de o contractie a pietei creditarii, o scadere puternica a vanzarilor pe pietele locale si un risc de tara care a majorat costurile de creditare. Agentiile de evaluare financiara Moody's si Standard&Poor's au scazut ratingul suveran al Spaniei la doar o treapta deasupra "junk".
In schimb, subsidiarele firmelor din America Latina sunt pline de bani cash, in timp ce cresterea ratingurilor Braziliei, Columbiei si Peru la nivelul recomandat pentru investitii au dat drumul la dezvoltarea creditarii si au imbunatatit semnificativ bursele locale.
"Avand in vedere ca economia merge atat de bine aici, disponibilitatea creditelor s-a majorat vizibil in America Latina", a explicat Giancarlo Guenzi, director financiar la Atlantia, o companie de administrare a drumurilor din Italia, care s-a bazat doar pe finantare locala pentru a face achizitii in Brazilia.
Drept rezultat, companii precum gigantul telecom Telefonica, din Spania, se sprijina mai mult pe diviziile din America Latina, pentru a elibera presiunea de acasa. Telefonica si-ar pierde ratingul recomandat pentru investitii, daca agentiile de evaluare financiara ar reduce ratingul Spaniei, ceea ce