România este, în principal, un furnizor de materii prime pentru SUA, China şi Japonia de unde importă produse manufacturate de valoare adăugată mare.
Comerţul României cu SUA, China şi Japonia, cele mai mari economii ale lumii, se caracterizează, în general, printr-un export de materii prime sau produse de valoare adăugată mică şi un import de produse cu valoare adăugată mare. Relaţia comercială este deficitară cu Japonia şi China şi uşor excedentară cu SUA.
Valoarea produselor exportate în America este de 487 de milioane de euro iar capul de afiş la vânzări îl ţin anvelopele, robinetele şi vanele, îngrăşmintele chimice şi tubulatura, potrivit datelor de la Statistică pe primele şapte luni ale acestui an(ultimele date diseminate).
Importurile sunt de 474 de milioane de euro din care aproape jumătate reprezintă motorină. Printre cele mai cumpărate produse se numără circuitele integrate, seminţele de floarea-soarelui şi huila.
Situaţia comerţului cu China, a doua mare economie a lumii, este total defavorabilă României. Nu numai că deficitul comercial este foarte mare dar cele mai vândute produse ale noastre în cea mai populată ţară din lume sunt materii prime cu o mică valoare adăugată. În schimb, de la chinezi cumpărăm produse manufacturate de valoare adăugată mare.
Exporturile noastre sunt de 224 de milioane de euro iar cele mai vândute produse româneşti sunt lemnul de fag, minereul de cupru, deşeurile de alamă şi îngrăşămintele chimice azotoase.
Importurile de 1,23 de miliarde de euro sunt dominate de antene pentru telefonia mobilă, aparate de emisie-recepţie, inclusiv telefoane mobile, componente pentru camere video şi piloni pentru turbinele eoliene.
Mai mult pe Economica.net
România este, în principal, un furnizor de materii prime pentru SUA, China şi Japonia de unde importă produse manufacturate de valoare adăuga