Informația că procurorii anticorupție au demarat o amplă anchetă la adresa controlorilor corupți din CFR este comentată şi în Germania. „Nu doar în Germania sunt scumpe deplasările cu trenul. În România, călătorii acționează însă neconvențional, 40% dintre ei nu cumpără bilete pentru a se deplasa cu trenul. În schimb, ei mituiesc controlorul cu o sumă de bani, care reprezintă aproximativ jumătate din prețul oficial al biletului. Afacerile necurate au fost confirmate cu ajutorul filmărilor cu camera ascunsă”, notează site-ul televiziunii germane ARD, tagesschau.de, citat şi de Sud-West Rundfunk (SWR).
Din lipsă de fonduri
„Trenurile companiei de stat CFR circulă astăzi mai încet decât pe vremea dictatorului Nicolae Ceauşescu. De la căderea acestuia în 1989 nu s-au construit linii ferate noi, nici trenurile nu au fost modernizate. Motivul principal este lipsa banilor. Nici nu e de mirare, dacă luăm în calcul că tradiția blatiştilor are deja vechime în România, iar controlorul corupt este denumit aproape inofensiv – „naşul”. Plătit prost de compania de stat, controlorul închide ochii şi încasează jumătate din prețul biletului, şi asta de la aproximativ 40% dintre călători”, mai scrie tagesschau.de.
Pierderi anuale de 40 de milioane de euro
Jurnaliştii germani sunt convinşi că acțiunea procurorilor va limita afacerile necurate din CFR. „Lucrurile urmează să se schimbe, în condițiile în care Poliția Română efectuează razii periodice depistând aproape în fiecare tren controlori cu bani în buzunar şi călători fără bilet în tren. Poliția se filmează în timpul acțiunilor, apoi dă publicității imaginile pentru a da un exemplu de descurajare. Acum controlorii sunt obligați să dea explicații. Mica corupție din trenurile CFR provoacă pierderi anuale companiei de aproximativ 30-40 de milioane de euro. Peste 200 de controlori sunt