Sumele cheltuite pentru integrarea sociala a romilor reprezinta o investitie sau bani aruncati in vant? Daca existenta acestei etnii este o "afacere" in castig sau in pierdere pentru Romania, ce rezultate au finantarile de la buget si din fondurile europene, cat de eficiente sunt proiectele si campaniile derulate, intr-un interviu cu Ilie Dinca (foto), presedintele Agentiei Nationale pentru Romi.
Valentin Gros: Cum trebuie sa denumim un om care face parte din aceasta etnie, "rom" sau "tigan"?
Ilie Dinca: Rom. Termenul "tigan" este peiorativ in limba romana, iar in limba romani nici nu exista. "Tigan" vine din greaca, unde "athinganos" inseamna "de neatins".
VG: Rom cu un singur "r" sau cu doi?
ID: Cu unul singur.
VG: Cati bani cheltuieste anual Agentia Nationala pentru Romi?
ID: Va pot pune la dispozitie un fisier cu toate datele (vezi mai jos - n.r.), dar as dori sa detaliez un anume subiect.
VG: Va rog.
ID: Din 2008 si pana in prezent am derulat 6 proiecte structurale, finantate din fonduri europene, in valoare totala de 22,5 milioane de euro. Doua dintre ele, pe partea de educatie - "A doua sansa", un program pentru cei plecati din sistemul educational inainte de vreme, si "Scoala dupa scoala", program constand in burse sociale, burse de merit, sesiuni de pregatire la limba romana si matematica pentru clasele a 7-a si a 8-a.
VG: Si celelalte 4 proiecte?
ID: Au vizat incluziunea sociala si aici as mentiona "Modelul Acceder", implementat in Spania. Acesta a fost catalogat ca proiect de buna practica de Institutul European de Administratie de la Maastricht. Am format oameni care lucreaza in administratia centrala si locala. Reteaua Expertilor Romi a furnizat 210 experti pentru 210 administratii in comune. Acolo primaria a pus la dispozitie biroul, noi l-am utilat cu calculator,