Chiar daca uitandu-va pe geam nu va vine sa credeti, iarasi vine iarna. In Romania, tara tropicala de felul ei, va ninge si va viscoli. Si, culmea culmilor, oamenii nu vor accepta sa se zavorasca in case sau sa circule doar cu saniile. Dar Ministerul Transporturilor e pregatit, ca in fiecare an, pentru aceasta ciudatenie a naturii.
Si anul acesta, deszapezirea va costa in Romania mai mult decat in tarile nordice. In total, pentru iarna aceasta a fost pusa la bataie suma de o suta de milioane de euro, desi ministrul Transporturilor pretinde ca valoarea contractelor a scazut cu 30%.
Deszapezirea unui kilometru de drum va costa asadar peste 6.000 de euro sau, daca domnul Silaghi se tine de cuvant, vreo 4.000 de euro. In Finlanda, costa 1.000 de euro. In Suedia, 1.400 de euro.
Banii vor fi incasati de fix aceleasi firme din anii trecuti. Acelea pe care Transporturile s-au jurat sa nu le mai angajeze si care, la randul lor, s-au jurat ca nu le mai trebuie asa belea pe cap. Belea, nebelea, banii publici sunt buni si cum pentru treaba nefacuta sanctiuni nu exista, iar vom avea de-a face cu Euroconstruct, Romstrade, Delta ACM 93, Straco, Spredition UMB etc
Exista totusi si tronsoane pentru care nu s-a bagat nimeni, pentru ca ele sunt intr-adevar cele mai dificile, asa cum se intimpla pe A2. Ce va fi acolo la iarna, nu trebuie sa fii geniu pentru a aniticipa.
Costurile acestea imense au o explicatie, iar vina pentru deszapezirea mereu deficitara nu este doar a fimelor din domeniu, cat or fie ele de clientelare. De vina este combinatia dintre indolenta si imbecilitatea transpartinica a celor care de 22 de ani conduc Ministerul Transporturilor.
Dupa fiecare viscol, descoperim ca drumurile cele mai expuse nu sunt cele din zona montana. Se blocheaza A1, A2, E 85, DN 2, DN5 etc. Ce au ele in comun? Strabat mar