Cel puţin 100 de malluri au fost anunţate înainte de perioada de criză în oraşele din România, iar investiţiile trebuiau să fie de cel puţin 8,4 miliarde de euro. ECONOMICA.NET a realizat harta mallurilor amânate. Dintre ele, unele sunt in construcţie, altele, complet abandonate.
La nivel declarativ, s-au anunţat mai mult de 100 de malluri. Dintre cele identificate, o parte sfidează criza: unii investitori au găsit resurse pentru demararea lucrărilor de construcţie, dar cea mai mare parte a dezvoltatorilor şi-au amânat planurile. Noile centre însemnau investiţii de cel puţin 8,4 miliarde de euro pe piaţa locală.
Este cazul omului de afaceri Ion Ţiriac, care avea în plan construcţia a două proiecte mixte, unul la Timişora, şi altul la Braşov. Ambele urmau să aibă şi câte un mall.
Sau cazul celor de la Plaza Centers, care amână şi amână, de la un raport financiar la altul data de începere a lucrărilor. Marele proiect de la Casa Radio, care include şi un centru comercial se va face, însă construcţia va începe cu o clădire de birouri.
Să nu-i uităm pe irlandezii de la Mivan Development şi Moritz care anunţau în urmă cu cinci ani planuri pentru zece malluri în România şi investiţii de 700 de milioane de euro. Planuri care păreau frumoase în cataloagele de prezentare. Din cele zece, doar unul a fost construit, cel de la Oradea. Apoi, firma a intrat în faliment, iar omul de afaceri Gabriel Popoviciu a cumpărat în 2010 mallul nefinalizat. Contactat de ECONOMICA.NET, un reprezentat a declarat că Mivan nu are nici o declaraţie de făcut la acest moment.
Primul semnal de alarmă, în ceea ce priveşte finalizarea centrelor comerciale anunţate pentu piaţa românească, a fost tras încă din vara lui 2008. Atunci, Monica Barbu spunea că doar 40% din mallurile anunţate vor fi şi livrate. Unii dezvoltatori s-au apucat de construit şi şi-au finalizat investi