Băncile detectează ocazional fraude efectuate de angajaţi sau de clienţi şi care unori sunt trecute ca pierderi, dar nu sunt determinante pentru nivelul ridicat al creditelor neperformante, care este mai degrabă o expresie a situaţiei dificile în care se află economia, spune Mihai Bogza, preşedintele consiliului de administraţie al Bancpost.
"Cauza principală a creditelor neperformante este criza. Fiind intermediari financiari, băncile nu au cum să performeze mai bine decât economia în ansamblu. Bineînţeles că au existat şi fraude, dar acestea nu sunt determinante pentru nivelul creditelor neperformante. O problemă a fost cu întreprinderile care au intrat în insolvenţă în mod fraudulos", a declarat Bogza, prezent ieri în studioul ZF Live.
El afirmă că în cazul fraudelor din sistemul bancar cel mai important este ca instituţiile statului să îşi facă rapid treaba şi să ia măsurile cuvenite. Trei dintre băncile mari - BCR, BRD şi CEC Bank - au fost prinse în ultimele zile într-un scadal de fraudă cu o valoare estimată a prejudiciului de 22 mil. euro. Bogza spune că nu poate emite o opinie în acest caz înainte de o decizie a justiţiei şi că cel mai important este ca instituţiile statului să îşi facă treaba rapid.
"Trebuie să lăsăm justiţia să-şi urmeze cursul, eu nu mă pronunţa dacă a fost fraudă sau nu. Este un proces de investigare care poate să dureze un anumit timp. Important în astfel de cazuri este ca instituţiile statului să acţioneze rapid şi să descurajeze repetarea acestora", a spus oficialul Bancpost.
Bogza a mai precizat că băncile descoperă ocazional fraude de dimensiuni mai mici şi trimit sesizări către autorităţi, dar răspunsul apare într-o perioadă de timp foarte lungă. De obicei, fraudele de mici dimensiuni nu sunt făcute publice şi se rezolvă în interiorul sistemului bancar, diferenţa în acest caz fiind c