O bună poartă de acces către poezia lui Marius Robescu este antologia publicată în 1996, la Vitruviu, într-o colecţie
îngrijită de un editor expert şi empatic: regretatul Mircea Ciobanu. Din apariţiile anterioare se conturează, destul de limpede, un program editorial relativ elitist (cuvânt ce îngrozeşte azi). De la Ştefan Aug. Doinaş la Nicolae Prelipceanu şi de la Ileana Mălăncioiu la Virgil Mazilescu, sunt nume de autori importanţi şi care „cad“ în afara generaţiilor poetice în succesiune. Nu alta este situaţia lui Marius Robescu, văzută şi dinspre nucleul tare al „şaizecismului“ abstract şi metafizic ori al „optzecismului“ tranzitiv şi ironic, şi prin prisma acestor Poezii meditative, reflexive, atemporale.
Nefiind un mare poet, Robescu nu are imaginarul şi limbajul care să impună orice atentului cititor, inclusiv ermetismul unor structuri şi opacitatea vizionară. Poezia lui este de o transparentă meticulozitate: cu un mod serios şi aplicat de a construi textul, conturând şi supraconturând desenul fiecărei strofe. Se văd în ele lecturile, influenţele şi filiaţiile, precum şi efortul autorului de a „comuta“, la un moment dat, tipul de poeticitate ilustrat corect şi caligrafic. Marius Robescu îmi pare un remarcabil poet de a doua instanţă, cu o cultură superioară naturii lirice şi filtrând, exigent, achiziţiile modernismului postbelic. Antologia, având şi girul lui Mircea Ciobanu (care a fost lector la mai multe dintre volumele antume ale lui Robescu), desfăşoară un peisaj cvasicomplet, traversat prin stările interioare ale unui personaj masculin. Însă nici în cele mai dramatice secvenţe, intensitatea poeziei nu creşte. Cenzura intelectuală a autorului constrânge materia percepţiei sale poetice, dintr-un unghi al sobrietăţii şi distincţiei, făcând diferenţa între ceea ce se cuvine şi ce nu. Cu acuita