Unii copii sunt obligaţi de părinţi să participe la cât mai multe concursuri şcolare. Inspectorul şcolar pentru învăţământul primar recomandă unul, maxim două concursuri pe an. Psihologii sunt de părere că nu este recomandată stabilirea unei ştachete.
Chiar dacă unii copii abia dacă ştiu să ţină stiloul în mână şi în mod normal nu sunt pregătiţi pentru o asemenea experienţă, care presupune multă pregătire, efort suplimentar şi multă concentrare, ei sunt îndemnaţi să participe la fel de fel de concursuri. Părinţii susţin că participarea la concursuri este importantă pentru copiii lor, pentru că le dezvoltă capacitatea de gândire şi îi pregăteşte pentru viitor.
De asemenea, pregătirea pentru concursurile şcolare reprezintă o alternativă mult mai bună de petrecere a timpului liber, în detrimentul calculatorului, pe care unii copii îl folosesc din ce în ce mai des. Totuşi, de medalii şi diplome par mai satisfăcuţi părinţii decât copiii. „Concursurile şcolare sunt bune. Sunt o formă de pregătire individuală, care dezvoltă interesul pentru cunoaştere. Aceste situaţii sunt un pas important în formarea copilului, deoarece învaţă să îşi controleze emoţiile. Pentru clasele mici, aceste concursuri sunt sub formă de joc, iar copiilor le place. Pe copilul meu, care este în clasa a V-a, l-am susţinut şi direcţionat în participarea la aceste concursuri pentru că el şi-a dorit. Am considerat că decât să stea în faţa calculatorului în weekend, mai bine face ceva util. Copiii sunt stimulaţi cu diplome, premii, medalii. În acest moment, copilul are o mapă destul de plină în cei patru ani. Peste 30 de medalii şi diplome. Sunt motivante diplomele pentru copii la final de an şcolar, să vezi că pe lângă diploma de merit pri-mită de la şcoală mai primeşte alte 6 sau 7 diplome de la fiecare concurs la care a participat. Cu siguranţă şi copilul care este acum la clasa I