Bătăile din faţa şcolii din ultima lună sau molestarea elevelor ar putea să fie de domeniul trecutului în câţiva ani, în mai multe şcoli din România. 100 de elevi de la clasele primare învaţă prin joacă cum să crească frumos şi cum să nu devină violenţi, prin aceeaşi metodă prin care au fost trataţi copiii care au supravieţuit Holocaustului.
Printr-un proiect Comenius, cu finanţare europeană, dezvoltat în parteneriat între România şi Turcia, învăţătorii se străduiesc să-i înveţe pe cei mici cum să colaboreze şi cum să atenueze posibilele conflicte.
Metoda folosită de patru învăţători din Braşov în proiectul european este una cunoscută în toată lumea şi folosită în şcoli din 30 de ţări din întreaga lume. Prin această metodă, de pildă, copiii supravieţuitori ai Holocaustului au reuşit să devină oameni în toată firea în ciuda chinurilor la care au fost supuşi. Autorul metodei este un evreu de origine română, născut în urmă cu 81 de ani la Botoşani. Medicul şi pedagogul Reuven Feuerstein a revoluţionat pedagogia prin stimularea gândirii copiilor prin teoria modificării structurii cognitive. Medicul consideră că teoria este legată de cantitatea şi calitatea experimentelor de învăţare mediată la care a fost supusă persoana asupra căreia se aplică.
Învăţătorii din Braşov implicaţi în proiect spun că elevii care sunt supuşi la o astfel de metodă sunt învăţaţi să transpună în viaţa de zi cu zi experienţa trăită la clasă. "Este o lecţie interactivă la care participă toată lumea", spune Viorica Negruţiu, învăţătoare implicată în proiect.
"Nu folosim întreaga metodă Feuerstein, ci numai strategii de învăţare, iar noi nu folosim metoda pentru că şcolile în care se aplică sunt multe violenţe, ci ca mod de prevenire a violenţei în rândul celor mici. În acest fel, elevii învaţă de mici să coopereze între ei", afirmă Mihaela Zugravu, inspector şcolar pe