Traficul total de voce în telefonia fixă a scăzut cu 32%, între anii 2003-2011, chiar dacă numărul de linii a crescut cu 7% în perioada menţionată, potrivit unui raport realizat de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), la 10 ani de reglementare a sectorului comunicaţiilor electronice din România.
“Deşi numărul de linii de telefonie fixă a crescut cu 7% între 2003-2011, traficul total de voce a scăzut cu 32%, ceea ce a condus la scăderea traficului de voce realizat în medie lunar de la o linie de telefonie fixă la 106 minute în 2011, comparativ cu 170 minute efectuate în medie lunar în 2003. Numărul de linii de telefonie fixă a crescut de la 4,4 milioane de linii de acces la finalul lui 2003, la 4,7 milioane de linii la finalul lui 2011, din care 82% aferente utilizatorilor persoane fizice. Digitalizarea reţelelor publice terestre cu acces la puncte fixe s-a realizat în proporţie de 100% încă din anul 2007, la sfârşitul anului 2003 gradul de digitalizare a reţelelor de telefonie fixă fiind de 74%”, se arată în raportul ANCOM.
În anul 2011, piaţa serviciilor de telefonie fixă a avut o valoare totală de 530 de milioane de euro, cu 30% mai mică faţă de anul 2003, din cauza scăderii înregistrate la nivelul valorii pieţei cu amănuntul cu 44%, de la 680 milioane în 2003 la 380 milioane euro în 2011.
Raportul ANCOM arată că liberalizarea pieţei de telefonie fixă în 2003 a avut efecte benefice asupra operatorului istoric Romtelecom, care, fiind nevoit sa concureze cu principalii competitori RCS & RDS si UPC, şi-a diversificat gama de servicii şi a redus tarifele. Cu toate acestea, chiar din anul 2003, serviciile fixe de voce au început să piardă teren în fata celor mobile, aşa cum s-a întâmplat în întreaga lume. Pe fondul penetrării istorice scăzute a reţelelor fixe, acest declin este totuşi mai lent în ţara noas