Inainte de Craciun sau de Paste, producatorii de carne au obiceiul de a scumpi produsele, dar fara a exista un motiv intemeiat pentru acest lucru.
Paste, Craciun
La fel se prefigureaza si acum, cand unii producatori au anuntat deja ca exisa posibilitatea scumpiri carnii de porc cu 15%! Motivul? Nu prea exista, desi un oarecare pretext a fost invocat, dar acesta este la limita dintre ignoranta sau pacaleala pe fata. Concret, carnea de porc ar urma sa se scumpeasca intrucat, de Craciun, „taranii incep sa taie porcii din gospodariile proprii si ii vand”.
Cu alte cuvinte, in loc sa scada pretul intrucat exista competitie din partea ‚taranilor’, ei majoreaza pretul. Dar la noi se gandeste doar pe termen scurt, pe principiul „scumpeste cat poti cand e cerere”.
Preturi
Mai mult decat atat, producatorii ar mai avea un motiv pentru a scadea preturile. Unul foarte mare: consumul de carne de porc a scazut covarsitor in ultimii ani in Romania. Atat consumul, cat si numarul de porci din curtile si fermele romanilor. Econtext va arata cati porci au crescut romanii (persoane private si companii) in ultimii 21 de ani. Mai precis, din 1990 si pana in 2011. Va aratam cati porci erau in fiecare an in Romania si cum a scazut numarul acestora, pe baza reducerii consumului.
Porci
Numarul de porci a scazut, in primul rand, din cauza desfiintarii CAP-urilor, acesta este un lucru cunoscut. Nu facem apologia acestui sistem de productie, ci doar evidentiem cauza. Astfel, in anul 1990 cresteam in Romania un numar de 12 milioane de porci. In urmatorii ani insa, numarul acestora coborase covarsitor, ajungand la cifre aproape incredibile daca e sa comparam cu evolutia populatiei! Dar iata cat de puternic a scazut numarul porcilor din Romania din 1990 si pana in 2011:
Inainte de Craciun sau de Paste, producatorii de carne au obiceiul de a scumpi pr