Piaţa de comerţ electronic din ţara noastră este singura care creşte constant în ultimii ani, însă România este departe de ţările din Uniunea Europeană, deşi avem o infrastructură mult mai performantă.
Peste jumătate dintre utilizatorii de internet din ţările Uniunii Europene au comandat bunuri sau servicii prin internet, anul trecut, britanicii, germanii şi suedezii ocupând primele locuri, conform unei analize a Eurostat. Ţara noastră, care este pe primele locuri în lume în ceea ce priveşte viteza la internet, a ocupat ultima poziţie în analiza Eurostat, având în vedere că mai mult de jumătate dintre români nu au utilizat niciodată internetul.
Piaţa de comerţ electronic din România este susţinută de peste 2.000 de magazine online şi a fost estimată, în 2011, la 350 milioane euro. Spre comparaţie, piaţa de comerţ electronic din Statele Unite a fost de 194,3 miliarde de dolari, iar cea din China, de 23 de miliarde de dolari.
Marius Ghenea, preşedintele Asociaţiei Române a Magazinelor Online, estimează că piaţa de comerţ electronic va creşte cu 20%-25%, iar în trei ani aceasta va depăşi un miliard de euro. „Se poate ajunge, în patru-cinci ani, la 50% din piaţă, aşa cum s-a întâmplat în SUA sau Europa de Vest“, afirmă Ghenea.
Schimbare de mentalitate
Comerţul electronic creşte într-un ritm destul de alert şi a păstrat o evoluţie de două cifre, în contextul în care în ultimii trei ani multe alte industrii au înregistrat stagnări sau chiar scăderi. România este din mai multe motive departe de ţări precum SUA, China sau cele din vestul Europei. „În primul rând, este vorba despre accesul la internet. Stăm bine la capitolul viteză de internet, însă rata de penetrare a internetului încă este mică. În mediul rural, unde magazinele online ar avea un potenţial imens, datorită numărului mare de locuitori combinat cu lipsa accesului uşor la multe