Companiile româneşti s-au văzut confruntate anul trecut cu o erodare a profitabilităţii, corelată cu o creştere a costurilor cu forţa de muncă
Angajaţii români generează printre cele mai mici venituri brute pentru fiecare euro, dolar sau leu primit de la angajator sub formă de remunerare din Europa Centrală şi de Est (ECE), ceea ce afectează competitivitatea şi atractivitatea României ca destinaţie pentru investiţii, potrivit PwC.
Astfel, indicatorul privind rentabilitatea capitalului uman din România a scăzut cu 9% anul trecut, la 1,22 puncte, potrivit studiului PwC Saratoga 2012, marcând a doua reducere consecutivă, după o diminuare de 12% în 2010, la 1,34.
În acelaşi timp, costurile cu forţa de muncă raportate la costurile totale ale companiilor au crescut de la 10,13% în 2010 la 11,45% anul trecut. "Din păcate, companiile româneşti s-au văzut confruntate anul trecut cu o erodare a profitabilităţii, corelată cu o creştere a costurilor cu forţa de muncă. În acest context, rentabilitatea capitalului uman din România a rămas în urma celorlalte state din Europa Centrală şi de Est, acolo unde media este de 1,57. Acest lucru afectează competitivitatea României şi atractivitatea sa ca destinaţie de investiţii. Pentru redresare este nevoie de controlul costurilor salariale, astfel încât orice nouă creştere să fie la nivelul câştigurilor de productivitate, sau chiar sub acestea", a declarat, într-un comunicat, Horaţiu Cocheci, senior manager, liderul echipei de consultanţă în resurse umane PwC România.
Dacă per total indicatorii de rentabilitate a muncii s-au deteriorat au existat şi sectoare în care indicatorii financiari şi de rentabilitate a capitalului uman s-au îmbunătăţit în 2011. Astfel, câştiguri de productivitate au fost înregistrate în domeniul tehnologiei informaţiei şi în telecomunicaţii. În schimb, rentabilitatea capitalul