De curând, la Editura Cartea Românească, în colecţia "Critică şi istorie literară", a apărut volumul "Eroticon. Tratat despre ficţiunea amoroasă" de Mihaela Ursa, teoretician şi critic literar. "O premieră substanţială în critica românească, volumul Mihaelei Ursa are, pe lângă cuprinderea, erudiţia (lipsită de orice ostentaţie) şi respiraţia unui tratat de literatură comparată, puterea de seducţie proprie unui critic subtil, rafinat, empatic, care reuşeşte să-şi incite cititorii la lectură, punându-i în relaţie cu ceea ce e, în fond, mai preţios într-o carte: «promisiunea vieţii-din-literatură».", a scris Sanda Cordoş. Andra Rotaru a dialogat cu Mihaela Ursa pentru AgenţiadeCarte.ro. Reluăm prim amabilitatea autoarei acest interesant interviu.
- Cei care deţin sau au deţinut "ştiinţa plăcerii sexuale", au plătit un tribut. Care este cea mai rară pedeapsă?
- Nu ştiu care este cea mai rară. Bietului Tiresias, bătrânului profet mitologic, i s-a luat vederea pentru că deţinea această ştiinţă. Înainte să devină profet, Tiresias trăieşte pentru o vreme ca femeie. În calitatea lui de expert absolut în materie de cunoaştere a ambelor sexe, el îi dă dreptate lui Zeus că femeile se bucură mai mult decât bărbaţii de plăcerea sexuală. Nefiind pe placul Herei, răspunsul îi atrage pedeapsa acesteia, orbirea. Înduioşător este că Zeus, ca să nu-l părăsească aşa, ca pe un bătrân orb, care dă răspunsuri incomode, îl înzestrează cu ştiinţa suplimentară a văzului profetic. Dincolo de umorul acestei divine dispute temperamentale, este clar că fantasma cunoaşterii sexuale totale, din perspectiva fiecărui sex în parte (nu numai ca disponibilitate erotică bisexuală) ne bântuie - măcar pe occidentali - de multă vreme şi că îi acordăm o greutate aproape la fel de mare ca fantasmei cunoaşterii absolute, plătite faustic.
Cum ar fi dacă am putea iubi ca bărbat ş