Miercuri se împlinesc exact şase săptămâni de când fregata „Regele Ferdinand" a intrat în dispozitivul naval Atalanta. Până în prezent, echipajul românesc s-a achitat cu brio de toate misiunile încredinţate de comandamentul forţei antipiraterie din Oceanul Indian, fie că a fost vorba despre escorta vaselor comerciale, salvare pe mare sau operaţiuni de cercetare. În cele şase săptămâni de misiuni sub drapelul EU NAVFOR (comandamentul forţei navale a Uniunii Europene), fregata a bifat mai multe premiere pentru Forţele Navale Române, respectiv prima misiune cu elicopter ambarcat, prima utilizare a IAR Puma Naval în misiune reală, cu armament la bord, trecerea Ecuatorului, primele antrenamente de tragere a unei nave militare româneşti în Oceanul Indian şi altele. Din fericire pentru echipaj, până în prezent piraţii s-au ferit să atace fregata românească şi, de asemenea, navele comerciale pe care aceasta le escorta.
SEAL-ul românesc, cu degetul pe trăgaci
Dacă până acum grupa de forţe speciale ambarcată la bordul fregatei nu a fost implicată în schimburi de focuri cu piraţii, acest lucru nu a redus câtuşi de puţin vigilenţa luptătorilor Grupului Naval Forţa Operaţii Speciale (GNFOS). La începutul acestei luni militarii GNFOS, echivalentul SEAL-ului american, împreună cu grupele de protecţie din cadrul echipajului, au executat şedinţe de tragere şi simulări ale unor situaţii-limită în care echipele de boarding (inspecţie) au fost atacate de inamici. Intervenţia la navele suspecte de piraterie se face cu RHIB-uril (şalupele rapide), iar pe timpul acestor misiuni situaţia se poate complica într-un timp scurt, condiţii în care echipa de boarding expusă focului inamic trebuie protejată de către grupa Force Protection de la bordul fregatei. În aceste situaţii trăgatorii de pe navă trebuie să acţioneze rapid, iar acurateţea tragerilor să atingă un nivel ma