Fie că sunt de sânge albastru sau sunt fii de ţărani, fie că este vorba de urmaşul lui Creangă sau fiu de mare om politic, toţi au scris o filă din istoria marinei române.
Săptămâna viitoare este mare sărbătoare: pe 17 noiembrie se împlinesc 140 de ani de învăţământ de marină. Este o ocazie bună de a aduce un omagiu personalităţilor de legendă ale şcolii de marină.
Prima femeie comandant de cursă lungă pe un iaht
Marina română a avut trei prinţi printre cursanţi, ne povesteşte muzeograful Mariana Păvăloiu. Prima femeie cu sânge albastru este principesa Ileana. Fiica cea mică a reginei Maria şi a regelui Ferdinand deşi a primit o educaţie potrivită pentru condiţia sa, primind lecţii de pictură şi sculptură, ea era atrasă de mare. Aşa se face că a terminat şcoala navală în anul 1928 şi a susţinut examenul de absolvire de căpitan de cursă lungă în faţa unei comisii conduse de comandantul şcolii. Ea a avut nevoie de aceste cursuri întrucât avea un iaht care se numea „Isprava" şi îşi dorea să îl conducă singură. A fost prima femeie din România, care a obţinut brevetul de căpitan de cursă lungă pe iaht. „În ceea ce mă priveşte, sunt extraordinar de fericită, pentru că am acum un mic iaht, în greutate de 12 tone, cu motor şi vâsle, căruia îi zic «Isprava». Îmi petrec tot timpul pe iaht, care este raiul meu. Dragostea mea pentru mare creşte necontenit. Am studiat tainele navigaţiei toată iarna cu căpitanul-comandor Pais, un profesor excelent şi un om de mare încredere. Primăvara viitoare intenţionez să depun cerere pentru a obţine brevetul de căpitan de navigaţie", scria ea principelui Carol. Pasiunea sa pentru iahting l-a făcut pe rege să o repudieze.
Ea s-a stins într-o clinică din Ohio SUA.
Al doilea prinţ care a luat cursuri de marinărie este Constantin Sturza, născut la Constanţa. A terminat şcoala de marină în anul 1930. Avea doar 2