Un stat care-și devorează autoritatea, care-și sapă credibilitatea, care acreditează confuzii grave, promovându-le la rang de reguli, se depărtează, cu fiece gest, de orice substrat democratic autentic.
Cazul senatorului incompatibil Mircea Diaconu, de dragul pensiei căruia a fost ignorată o hotărâre judecătorească definitivă, a deschis un precedent periculos pentru fragila democrație românească și a dat undă verde unei atitudini nepermise în raport cu instituțiile statului. Deși mai apoi, ca o sublimă concesie, același senator care vorbea de egalitatea hoților a anunțat că nu-și mai depune candidatura pentru un nou mandat, răul cel mare fusese deja făcut.
În plan simbolic, al relației unui ales cu statul de drept, s-a indus în mod cu totul vicios, încă o dată, ideea că, oricât de definitivă ar fi o hotărâre judecătorească, ea mai poate fi pusă la îndoială atunci când interesele țărișoarei sau, mai simplu spus, ale anumitor locuitori ai acestei țărișoare, o cer. Dacă noi, aleșii poporului, credem că una sau alta dintre sentințele justiției referitoare la propria noastră persoană sunt îndoielnice, atunci putem să alegem varianta neaplicării ei. Voința poporului, încredințată nouă prin vot, este întotdeauna superioară verdictului legii. Sau, mai simplu spus, există anumite categorii de cetățeni situați deasupra legii, în virtutea faptului că o elaborează sau că au primit un mandat să o facă.
Or, definiția democrațiilor liberale moderne, aceea pe care părinții fondatori - aceia adevărați - ai Constituției Americane au pus-o la temelia primei construcții statale democratice moderne, este legată în mod indubitabil de principiul „nimeni nu e mai presus de lege“. Orice artificiu sofistic legat de voința generală, de puterea poporului, de democrația ca putere generată de popor sunt derapaje străine de spiritul și litera teor