Suprafaţa spaţiilor comerciale moderne finalizate în România în acest an va totaliza 187.000 metri pătraţi, cu 40% mai puţin faţă de 2011, iar pentru anul viitor se estimează o scădere a ofertei noi până la 150.000 metri pătraţi, potrivit unui studiu al Jones Lang LaSalle. "Noua ofertă de spaţii comerciale ce urmează a fi finalizată în 2012 depăşeşte cu puţin jumătate din suprafaţa finalizată în anul 2011, incluzând în această analiză şi extensiile", se menţionează în cel mai recent studiu al companiei de consultanţă imobiliară. Lista cu cele mai importante proiecte anunţate pentru 2013-2014 cuprinde Promenada Mall şi extensiile Bucureşti Mall şi Plaza România în Bucureşti, AFI Palace în Ploieşti, precum şi Coresi, proiectul NEPI şi Cora în Braşov.
La nivel naţional, în trimestrul al treilea nu s-a finalizat niciun proiect comercial, în schimb sfârşitul anului va aduce în Bucureşti trei inaugurări de hipermarketuri cu mici galerii comerciale ataşate acestora, respectiv Auchan City în Giuleşti (dezvoltat de Immochan), Cora pe Şoseaua Alexandriei (dezvoltat de Cora) şi Kaufland pe şoseaua Mihai Bravu (dezvoltat de Intercora).
În ţară, este aşteptată deschiderea centrului comercial Ploieşti Shopping City (dezvoltat de NEPI) şi Uvertura Mall în Botoşani (dezvoltator local), iar Cora a deschis săptămâna trecută un centru la Bacău.
Stocul de spaţii comerciale moderne din România era estimat la finele anului trecut la circa 2,3 milioane mp.
În ceea ce priveşte cererea, retailerii alimentari şi de confecţii sunt cei mai activi pe piaţa spaţiilor comerciale. Cu excepţia retailerilor tip cash&carry, Metro şi Selgros, şi a lanţului de hipermarketuri real (partea a grupului Metro), toţi ceilalţi retaileri importanţi care activează în domeniul alimentar au anunţat planuri de expansiune importante atât pe termen scurt, cât şi mediu. Scăderi s-au