Naţionalismul găunos este ca opiul administrat unui bolnav de cancer: alină durerea, dar nu o poate vindeca.
„Pe-al nostru steag e scris unire“ - este lozinca sub care se desfăşoară o intensă campanie iniţiată de Antena 3 cu scopul aparent nobil de a valorifica „un simbol prea puţin preţuit, drapelul naţional“ şi de a pune în valoare „mândria de a fi român“. Lansarea programului de guvernare al USL (joi, 8 noiembrie) şi debutul oficial al campaniei electorale (vineri, 9 noiembrie) au marcat noi culmi ale discursului naţionalist. Crin Antonescu, Liviu Dragnea şi Victor Ponta au defilat public cu noul slogan care însoţeşte programul de guvernare al USL: „România puternică“.
Ultimul capitol al programului se intitulează sugestiv „Mândru de România“, fiind însoţit de lozinca mobilizatoare „Construim o Românie mândră şi demnă în exterior“. Liviu Dragnea a vorbit despre nevoia de a „decupla România de la aparatele FMI şi Comisia Europeană“, iar Crin Antonescu a repetat ceea ce pare să fi devenit o obsesie personală: „nu primim ordine de la nimeni, în afară de poporul român“. Ce se ascunde în spatele acestei frenezii patriotarde? Cine şi în ce fel beneficiază de investiţia masivă în retorica şi simbolurile care amintesc de naţional-comunismul ceauşist, nu de o ţară membră NATO şi UE? Există un public sensibil la astfel de mesaje, adică are sens umflarea în penajul tricolor?
Dan Voiculescu, Crin Antonescu şi Liviu Dragnea ştiu că singura lor şansă de a supravieţui politic alegerilor din 9 decembrie este un vot masiv în favoarea USL. Un rezultat ambiguu, sub 50%, riscă să-i arunce pe Victor Ponta şi PSD în braţele lui Traian Băsescu. La presiunea Washingtonului şi Bruxellesului, preşedintele şi premierul au furnizat proba că dialogul este posibil. Ponta a plusat, afirmând că „discuţia serioasă“ ar putea continua şi după alegeri. Să